• Zaterdag 14 december 2019
    Door: Peter Snel

Wedstrijdverslag Zaandijk MO13-1 - Monnickendam MO13-1

Zaterdagochtend, 07:45 uur. De meiden van de MO13-1 verzamelen bij Sportpark Markgouw en niet, zoals gebruikelijk bij uitwedstrijden, bij de Grote Kerk, want vandaag is een bijzondere dag. Vandaag spelen de meiden de kampioenswedstrijd uit tegen Zaandijk. Het is de laatste wedstrijd van de competitie en bij winst zijn de meiden kampioen. Sponsor Tours & Tickets heeft een luxe VIP touringcar geregeld, waarmee de meiden in stijl afreizen naar de belangrijke beslissende wedstrijd van vandaag.

Onderweg is er nog een flinke bui, maar eenmaal in Zaandam is het droog. Er staat alleen veel wind, wat het lastig voetballen maakt. Nena staat vandaag weer op doel. Jenny, die al langere tijd geblesseerd is geweest, is er vandaag ook weer bij. De tribune is goed gevuld met meegereisde supporters, er is een afgevaardigde van het bestuur aanwezig en er is een heus spandoek mee vandaag om de meiden aan te moedigen.

De harde wind staat dwars op het veld en het spel speelt zich daardoor veelvuldig af op rechts. Monnickendam is goed bij de les, maar Zaandijk, dat inmiddels is opgeklommen naar de 4de plaats op de ranglijst, is geen ploeg die zich eenvoudig laat verslaan. Toch komt Monnickendam op voorsprong. In de zesde minuut is er een voorzet vanaf rechts. De keeper van Zaandijk heeft twee spitsen van Monnickendam voor zich, pakt de bal, maar kan deze niet klemvast pakken. Michelle profiteert en schiet de bal in het doel: 0-1!

Daarna is het spel aardig in evenwicht. Er zijn kansjes over en weer, maar de wind blijft een storende factor. De meiden van Monnickendam gaan er echter goed mee om. Er wordt niet gekozen voor lange ballen, maar er wordt goed gecombineerd zodat de wind zo min mogelijk vat op de bal krijgt. Halverwege de eerste helft is er een afstandsschot op doel van Shantey. De keeper duikt en heeft de bal. Dan valt Zaandijk aan. Keeper Nena duikt. De bal gaat naast. Monnickendam krijgt een corner. De keeper vangt de bal.

Tien minuten voor rust schiet Zaandijk met windje mee van grote afstand op doel, maar de bal gaat naast. Even later mag Monnickendam een uitbal nemen. Michelle speelt de bal naar Shantey. Zij speelt naar Annabel. Zij geeft de bal voor. De keeper van Zaandijk komt eruit en onderschept de bal. Monnickendam speelt met veel inzet en heeft daardoor het beste spel, maar Zaandijk laat zich geenszins wegspelen. Monnickendam is nu met veel spelers voorin. Dana schiet van afstand op doel, maar de wind komt eronder en de bal gaat ruim over. Amy en Annabel zetten druk. De bal gaat achter. Dan wordt er gefloten voor de rust.

Na de rust doen de meiden van VVM hard hun best om de voorsprong te vergroten. Michelle speelt vanaf het middenveld diep op Shantey voorin. Zij staat vrij voor de keeper, maar het schot gaat naast. Kort hierop passeert Shantey haar tegenstander op rechts en schiet op doel, maar ze raakt de bal niet goed en het rollertje is voor de keeper van Zaandijk. Michelle wordt op links geholpen door Annabel. De bal gaat via Shantey naar Amy voorin. Haar doelpoging gaat maar net over.

Michelle, die onvermoeibaar lijkt vandaag, verovert de bal op het middenveld. Zaandijk maakt een overtreding, maar Michelle blijft op de been. De scheidsrechter geeft voordeel. Shantey krijgt de bal vrij voor het doel, maar de bal gaat met de wind mee ruim naast. Even later zakt Michelle vanuit de spits om de bal zelf te halen. Zij draait gelijk en schiet, maar ze mikt niet tussen de palen. Monnickendam valt continu aan, maar de wind is een tweede tegenstander vandaag.

Amy rukt diverse keren op langs de rechterkant. Zij bereikt Michelle, die van afstand schiet, maar haar schot mist kracht. Een volgende voorzet van Amy is voor de keeper, die ervoor duikt en de bal onderschept.

Even is het nog spannend voor Monnickendam als een voorzet van Zaandijk gevaarlijk dicht voor het doel valt, met de spits dreigend in de buurt, maar keeper Nena is bij de les en pakt de bal.

De scheidsrechter trekt nog een klein beetje blessuretijd bij en dan klinkt het eindsignaal! Monnickendam MO13-1 is kampioen! Een unicum, want nog niet eerder is een meidenteam bij VVM kampioen geworden! Het is direct groot feest. Supporters stormen het veld op. Er worden foto's gemaakt. Kurken knallen en de kinderchampagne vloeit rijkelijk. Medailles worden omgehangen. Ook in de VIP bus op de weg terug naar Monnickendam wordt het kampioenschap uitbundig gevierd. Er wordt gezongen en in het gangpad gaat de polonaise op en neer.

Terug bij VVM worden de meiden feestelijk onthaald met een erehaag compleet met groen/witte fakkels. In de kantine is er taart, nog meer kinderchampagne en de vereniging trakteert op patat en limonade. Het 'we are the champions' klinkt luid uit alle kelen.

Meiden, jullie hebben het meidenvoetbal bij VVM, onder de bezielende leiding van coaches Björn en Anton en hulptrainer Arnoud, hiermee goed op de kaart gezet. Iedereen is enorm trots op jullie! Een geweldige teamprestatie! Gefeliciteerd!